Artykuł gościnny: Czym jest „Metoda Krakowska”?

children-playing-1349887_960_720

Metoda Krakowska, to terapia opracowana przez prof. zw. dr hab. Jagodę Cieszyńską. Przeznaczona jest dla dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi (Autyzm, dysleksja, alallia, Zespół Aspergera, Zespół Downa, itp.), ale również dla tych zdrowych, których rodzice chcą pracować ze swoim dzieckiem, by stymulować jego rozwój intelektualny. Metoda Krakowska powstała na podstawie wieloletnich doświadczeń, dlatego jest uznawana za skuteczną pomoc dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.

Terapia ta opiera się na założeniu, że wszystkie funkcje rozwojowe są ze sobą powiązane. Dlatego w czasie terapii traktuje się dziecko całościowo i ćwiczy wszystkie funkcje poznawcze i rozwojowe. Stymuluje się więc postrzeganie słuchowe i wzrokowe, ćwiczy komunikację niewerbalną, pamięć, funkcje motoryczne. Uczy się dziecko myślenia przyczynowo – skutkowego. Stosuje się zabawy stymulujące pracę lewej półkuli mózgu, takie jak: szeregi, sekwencje, układanie klocków według wzorów. Kształtuje zachowania społeczne. Dzięki tej całościowej stymulacji dziecko buduje jednocześnie własną tożsamość.

Dzieci uczą się także czytać metodą symultaniczno-sekwencyjną. Pierwsze słowa dzieci najpierw są odczytywane, by mogły być potem użyte w samodzielnej komunikacji. Słowo pisane staje się więc w naturalny sposób motywacją do jego wypowiedzenia. Jest to szczególnie ważny etap, ponieważ jeśli dziecko nie jest wstanie od razu komunikować się mową, może najpierw komunikować się gestem i kartami z napisanymi wyrazami. W nauce czytania tym sposobem, nie poznaje się pojedynczych liter w taki sposób, jak zwykle robi się to w szkołach. Dzieci uczą się czytać całymi sylabami. Jest to dla nich znacznie łatwiejsze, ponieważ naturalnie nie słyszymy nigdy samych spółgłosek. Zawsze są one połączone z samogłoskami. Dopiero po tym, jak dziecko nauczy się czytać, może nabyć umiejętności wydzielania głosek w wyrazach.

Metoda Krakowska, nie jest więc tylko nauką czytania, jak twierdzą niektórzy. Czytanie, jest tak naprawdę sprawdzianem nabytych przez dziecko umiejętności. Dobrze rozwinięta analiza słuchowa i wzrokowa, skutkuje tym, że dziecko może zrozumieć i wypowiedzieć czytane słowa. Tak naprawdę gdyby każde dziecko było uczone w ten sposób, miałoby większe możliwości swojego intelektualnego rozwoju. Już sama nauka czytania Metodą Krakowską, sprawia, że dziecko, rozumie, co czyta, a nie skupia się tylko na rozpoznawaniu liter. Nabywa więc ważnej umiejętności – czytania ze zrozumieniem. Taka umiejętność jest natomiast niezbędna do późniejszego przyswajania sobie wiedzy.

Artykuł powstał dzięki uprzejmości: http://juniora.pl/metoda-krakowska-inf-27.html

Dodaj komentarz